Podstawowy styl ukośny

21 kwietnia 2018 w sali Petrus, w południowym  skrzydle domu gości Opactwa Benedyktynów w Tyńcu odbyły się dwa pokazy tynieckiej ikebany (tynike).

Pierwszy pokaz (godz. 9.00 – 12.30) zaczął się od rozrysowania i szczegółowego odczytania diagramu podstawowego stylu ukośnego w wersji prawostronnej, budowanego w naczyniu wysokim.
Po wyjaśnieniu znaczenia linii głównych i dodatkowych oraz odczytaniu ich pozycji przestrzennej w oparciu o obraz kompozycji od przodu i z góry, nastąpiło budowanie zamocowania krzyżowego w szklanym walcu. Pierwszy krok do budowania kompozycji krok po kroku.

Kontuzjowany o. Hieronim poprosił o pomoc w budowaniu kompozycji Aleksandrę
i Leszka Wdowiaków. Na linie główne (z braku lepszego materiału) zostały wybrane gałązki wierzby z baziami. To materiał trudny, bo kilkuletni i suchy, dlatego nie poddaje się wyginaniu. W rezultacie trzecia linia główna zmieniła kąt wychylenia w obrazie od przodu i podniosła się zbyt mocno do góry, co dyskwalifikuje zdjęcie kompozycji.
Asysty linii głównych zbudowano z żółtych róż. Kompozycję w całość zszyły liście bergenii.
Po nałożeniu na naczynie osłony z ciemnozielonego kartonu nastąpiła dokumentacja fotograficzna, której nie zamieszczam z wyjaśnionego powodu.

Po przerwie kawowo-herbacianej nastąpiła prezentacja innych technik osadzania roślin w naczyniach wysokich: zamocowania widłowego (stosowane przy osadzaniu roślin
o asymetrycznym ciężarze, np. gałąź z jabłkiem), rurek z pcv, które sprawdzają się najlepiej w walcach szklanych i ceramicznych.

 

Po południu (godz. 15.00 – 18.00) prowadzący pokaz rozrysował diagram podstawowego stylu ukośnego w wersji lewostronnej (lustrzane odbicie), budowanego w naczyniu niskim (szeroka podstawka pod dużą donicę, z dodaną szarą miseczką na kenzan i wodę dla kwiatów) i poprowadził szczegółowe czytanie.
Na linie główne zostały wybrane żółte róże. Na ich asysty – żółte lilie. Do zszycia kompozycji w całość zastosowano liście bergenii.
Niestety nie udało się dopracować kompozycji do końca godnego dokumentacji fotograficznej.

Na miarę możliwości wracam do trybu spoczynkowego i rehabilitacji kolan i rąk.
Jak ręce osiągną wystarczającą sprawność, wrócę do obu naczyń z pokazu, zbuduję kompozycje i dołączę zdjęcia.

Hieronim St. Kreis OSB