Wniebowzięcie Najświętszej
Maryi Panny 2017

Czytania:
I. Niewiasta obleczona w słońce (Ap 11,19a; 12,1.3-6a. 10ab)
Ps 97 (96)
II. W Chrystusie wszyscy będą ożywieni (1 Kor 15,20-26)
III. Bóg wywyższa pokornych (Łk 1,39-56)

 

Nie ma dekoracji na 19. Niedzielę zwykłą. Dekoracja jest przygotowana na wtorkową uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny. Pierwsze nieszpory uroczystości są w poniedziałek. W czwartek rano (kiedy zwykle zmieniana jest dekoracja na niedzielę) grupa parafialna, po Mszy świętej otwierającej pielgrzymkę, wychodzi do Kalwarii Zebrzydowskiej. Zmiana dekoracji na 20. Niedzielę zwykłą zacznie się po wyjściu grupy pielgrzymkowej.

 

W centrum wnęki barokowego
ołtarza świętych Apostołów
Piotra i Pawła, na dodatkowym
podwyższeniu stoi figura
Niepokalanej.
Na konstrukcjach z gałęzi wierzby
mandżurskiej rozpięte są gałązki
miesiącznicy ze srebrnymi
blaszkami, tworzące zarysy
rozstępujących się obłoków.

Przez cztery obłoki prześwitują mozaiki pionowe, utworzone z ramion krzyża
z monstrancji na Przemienienie Pańskie.

Za figurą Maryi stoi złoty ekran-poduszka. Będzie wydobywany
wieczorem przez słońce w oknie nad chórem organowym.
Pomiędzy obłokami świecą białe kwiaty: chryzantemy, alstroemerie i lilie. Dochodzą do stóp Maryi czy zostały z Nią uniesione?

 

Naczynie stojące przy krzyżu ołtarzowym, obrócone jest
w stronę ołtarza, aż do ustawienia w centrum naczynia
pionowego jasnego pasa, obok którego biegnie pas
niebieski. W takim ustawieniu naczynie w symbolizuje
Maryję.
Z Jej serca podnosi się hymn uwielbienia Boga, który
wyśpiewała przy nawiedzeniu świętej Elżbiety.
Hymn Maryi jest przedstawiony jako ofiara z kadzidła.

Jak tydzień temu: lilia pomarańczowa – rozpalone węgle;
zielone owoce dziurawca – grudki kadzidła pomiędzy
liliami nad szczytem naczynia.
Tym razem jednak obłoki spalanego kadzidła biegną
splecionymi wstęgami białymi (gipsówka), błękitnymi
i niebieskofioletowymi (zatrwian).

 

Piaskowe walce
w kompozycjach na obu krańcach balustrady kontrastują z czarnym marmurem balustrady
i podkładkami.

Dwubarwny ligustr, pałka wodna, hortensja, aspidistra, ruscus – dają tło, bogate
w odcienie zielone, dla kwiatów: lilii, alstroemerii
i chryzantem, w środkowej części kompozycji.

Gałązki pigwowca japońskiego przechodzą po przekątnej do przodu w stronę ołtarza, nad liśćmi funkii zamykającymi kompozycję nad kołnierzem naczynia. Prawie miniatura ogrodu. Jednak kolory kwiatów nie są przypadkowe: różowe po lewej stronie balustrady
(promienie czerwone), białe po prawej – (promienie białe), jak na obrazie Jezu, ufam Tobie.

Zdjęcia po prawej stronie, to stan kompozycji w sobotę rano. Warto zwrócić uwagę na rozwój kwiatów alstroemerii i lilii oraz redukcję elementów zachodzących na siebie: gałązki ligustru, liście hortensji, pąki lilii, kwiaty alstroemerii.

 

W kaplicy Najświętszego Sakramentu, po obu stronach tabernakulum, kwiaty różowych i pomarańczowych lilii i różowych alstroemerii w ciemnoszarych miseczkach idą nisko
z pokłonem
.
Przez gałązki niebiesko-fioletowego zatrwianu, pochylone w stronę tabernakulum oraz krzyża na ścianie, prawie słychać echo hymnu Maryi.

 

Poniedziałek
Wspomnienie św. Maksymiliana M. Kolbe

Burzliwy i upalny czas zrobił swoje. Konieczne było usunięcie roślin, które złożyły już swoją ofiarę, mycie naczyń i wymiana wody.

Poniżej zaktualizowany stan czterech kompozycji w prezbiterium:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Połowa owoców dziurawca z bieli przez brązy przeszła do czerni, jak szlachetne gatunki granulowanego kadzidła, zasypane w żywy ogień pomarańczowych lilii.

kompozycje i zdjęcia:
Hieronim St. Kreis OSB